Бердянський сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє Новини від 16.02.2022
Бердянська державна податкова інспекція
Головного управління ДПС у Запорізькій області повідомляє
Разом ми – сила!
Сьогодні Бердянські податківці долучилися до міських заходів, які проводилися в підтримку Дня єднання, об’явленого Президентом України.
Трудові колективи, представники районної і міської влади, військовослужбовці, студенти та освітяни з державною символікою пройшли центральними вулицями міста до площі Єдності. На площі відбулось урочисте підняття Державного Прапору та проведено святковий мітинг.
В такий спосіб Бердянськ продемонстрував єдність і неподільність України.
У Бердянському районі розпочато виїзди по декларуванню
На Бердянщині триває кампанія декларування доходів громадян, отриманих у 2021 році. Щоб зробити процес більш злагодженим і зручним для самих декларантів, податківці розробили і наразі реалізують графік робочих виїздів до територіальних громад Бердянського району.
Днями, на підставі затвердженого графіку виїздів, бердянські податківці здійснили візит до Приморської територіальної громади для прийняття декларацій у мешканців сіл за місцем їх проживання.
До приміщення сільської ради завітали громадяни, які самостійно обробляють земельні ділянки (паї). Фахівці Бердянської податкової інспекції роз’яснили порядок заповнення декларації про майновий стан і доходи та надали практичну допомогу селянам у заповненні декларацій.
Під час проведення виїзду прийнято 99 декларацій. Загальна сума задекларованих доходів отриманих селянами торік, склала 1390,9 тисяч гривень. Здебільшого це доходи отримані від продажу сільськогосподарської продукції під час самостійного обробітку паїв. Від задекларованих доходів на поточну дату бюджети отримають 250,4 тисячі гривень податку на доходи фізичних осіб та 20,9 тисячі гривень військового збору.
Бердянські податківці висловлюють вдячність громадянам, які вже задекларували свої доходи за 2021 рік та нагадують, що задекларувати доходи, отримані у 2021 році, громадяни можуть до 3 травня 2022 року включно. Податок на доходи фізичних осіб, зазначений у такій декларації, повинен бути сплачений до 1 серпня 2022 року.
В Бердянській податковій співпрацюють з органами місцевої влади з питань легалізації зайнятості та погашення зарплатних боргів
Днями у Бердянську відбулось чергове засідання міської комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення) та соціальних виплат, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці та легалізації заробітної плати. Зустріч була проведена за участю представників пенсійного фонду, центру зайнятості населення, провідних спеціалістів Управління праці та соціального захисту населення та інших представників державних органів. Від податкового органу до заходу долучився начальник Бердянського відділу податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок Головного управління ДПС у Запорізькій області Олександр Прошутінський.
Учасники засідання розглядали питання рівня оплати праці у Бердянській територіальній громаді та слухали роботодавців щодо підвищення заробітної плати до законодавчо встановленого мінімуму та перспектив погашення заборгованості по заробітній платі до закінчення поточного року.
Члени комісії проінформували присутніх роботодавців про відповідальність за порушення законодавства про працю та повідомили, що контроль за легалізацією заробітної плати і надалі залишатиметься одним з пріоритетних напрямків роботи, адже легальна зарплата – це додаткові надходження до бюджету, підвищення соціальних гарантій найманих працівників та відповідальності суб’єктів господарської діяльності.
Також, Олександр Прошутінський нагадав присутнім, що з початку 2022 року стартувала кампанія декларування доходів, одержаних протягом 2021 року, та про можливість легалізувати свої активи у ході одноразового добровільного декларування.
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування
Податкова амністія – основні моменти
Бердянська ДПІ нагадує, що триває кампанія одноразового (спеціального) добровільного декларування активі громадян – податкова амністія.
Податкова амністія – це особливий порядок добровільного декларування фізичною особою належних їй активів, розміщених як на території України, так за її межами, якщо такі активи фізичної особи були одержані шляхом доходів, що підлягали оподаткуванню в Україні та з яких не були сплачені або сплачені не в повному обсязі податки та збори.
Нагадаємо яким чином проводиться процедура декларування. Декларації подаються безпосередньо декларантами в електронній формі, через приватну частину Електронного кабінету платника податків. Платник податків заповнює декларацію в електронному вигляді, підписує її власним електронним цифровим підписом та надсилає до ДПС. Декларація підлягає камеральній перевірці ДПС виключно на логічні та арифметичні помилки протягом 60 днів.
Сплатити в бюджет податкове зобов’язання, яке визначено в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації здійснюється декларантом протягом тридцяти календарних днів з дати подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації.
Зауважимо, що при виборі декларантом у межах одноразового (спеціального) добровільного декларування ставки збору, що передбачає сплату такого платежу трьома рівними частинами, сплата збору здійснюється декларантом:
- першого платежу – протягом тридцяти календарних днів з дати подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації;
- другого платежу – до 1 листопада 2023 року;
- третього платежу – до 1 листопада 2024 року.
Алгоритм дій для подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації через вебпортал ДПС
Відповідно до абзацу першого п. 6 підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) декларант, який має намір скористатися одноразовим (спеціальним) добровільним декларуванням щодо належних йому активів фізичної особи, протягом визначеного підрозд. 9 прим. 4 розд. XX ПКУ періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування (з 01.09.2021 до 01.09.2022) має право добровільно подати до контролюючого органу одноразову (спеціальну) добровільну декларацію (далі – Декларація) в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форма Декларації та Порядок подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.08.2021 № 439.
Відповідно до п.п. 6.2 п. 6 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ Декларація подається безпосередньо декларантом до контролюючого органу, в електронній формі з урахуванням вимог, встановлених розд. II ПКУ, та особливостей, встановлених підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Так, згідно із ст. 42 прим. 1 розд. II ПКУ платник податків стає користувачем Електронного кабінету та набуває право, зокрема, подавати звітність в електронній формі після проходження в електронному кабінеті електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) з дотриманням вимог Закону України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» із змінами та доповненнями та Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» із змінами та доповненнями або тих сервісів ідентифікації, використання яких дозволяється методологом Електронного кабінету.
Для подання Декларації через вебпортал ДПС фізичній особі необхідно:
1. Увійти до Електронного кабінету, вхід до якого здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС. Вхід до приватної частини Електронного кабiнету через офіційний вебпортал ДПС ініціюється користувачем кнопкою «Вхід» у правому кутку верхньої горизонтальної навігаційної панелі.
При цьому доступ до приватної частини (особистого кабінету) Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням КЕП, отриманого у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, або через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID).
Інформація щодо порядку отримання КЕП у Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС (далі – КН ЕДП ІДД ДПС) розміщена на офіційному інформаційному ресурсі КН ЕДП ІДД ДПС (www.acskidd.gov.ua) за посиланням: Головна/«Отримання електронних довірчих послуг, у тому числі для програмних РРО».
Для входу до приватної частини Електронного кабiнету користувачу необхідно в полі «Оберіть АЦСК» обрати АЦСК, що сертифікував цей ключ, відкрити файл ключа кнопкою «Обрати», ввести пароль ключа у полі «Пароль захисту ключа», та натиснути кнопку «Зчитати». Кнопка «Увійти» активується після зчитування даних сертифікату ключа;
2. Обрати меню «ЕК для громадян», розділ «Одноразова (спеціальна) добровільна декларація» та натиснути кнопку «Створити»;
3. У запропонованій формі Декларації персональні дані підтягуються автоматично, але їх потрібно перевірити, та у разі наявності в таких даних помилок – виправити їх;
4. Заповнити необхідні розділи та поля Декларації. При цьому для заповнення інформації щодо вартості активів у розд. III – IX Декларації необхідно скористатися кнопкою «+»;
5. Після того, як всі дані внесені, зберегти Декларацію шляхом натискання кнопок «Зберегти» та «Закрити»;
6. Виділити рядок із створеною Декларацією, натиснути кнопку «Підписати» та підписати за допомогою КЕП (у спливаючому вікні здійснити дії аналогічно для входу до приватної частини Електронного кабінету) натиснути «Підписати»;
7. Виділити рядок із підписаною Декларацією та натиснути кнопку «Відправити».
Слід зазначити, що переглянути відправлену Декларацію можливо в меню «Перегляд звітності» розд. «Додатково» Електронного кабінету.
Для приєднання до Декларації сканованих копій документів, що підтверджують витрати на придбання активів, необхідно в кінці Декларації проставити позначку «відмітка про наявність додатків» та у розділі «Додатки» заповнити поля щодо основних реквізитів документів, що додаються. При цьому кожен документ має бути збережений в окремому додатку. Для збереження сканованого документа необхідно натиснути кнопку «Зберегти».
«Податкова амністія»: обов’язкові документи надіслано наступного дня після подання Декларації
Відповідно до п. 6 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) декларант, який має намір скористатися одноразовим (спеціальним) добровільним декларуванням щодо належних йому активів фізичної особи, протягом визначеного підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування має право добровільно подати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, одноразову (спеціальну) добровільну декларацію (Декларація) в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Перелік об’єктів одноразового (спеціального) добровільного декларування визначено п. 4 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
При цьому визначення бази для нарахування збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування передбачено п. 7 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Разом з тим, для об’єктів декларування, визначених п.п. «а» п. 4 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ декларант зобов’язаний документально підтвердити грошову вартість таких об’єктів для нарахування збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування шляхом додання до Декларації засвідчених належним чином копій документів, що підтверджують вартість об’єктів декларування.
Крім того, для об’єктів декларування, визначених п.п. «б» – «е» п. 4 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, декларант зобов’язаний документально підтвердити вартість об’єктів декларування шляхом додання до Декларації засвідчених належним чином копій документів, що підтверджують вартість об’єктів декларування, у разі якщо такі об’єкти знаходяться (зареєстровані) за межами України.
Таким чином, фізична особа, яка має у власності активи, що розміщенні за межами території України, та виявила бажання подати Декларацію, зобов’язана додати обов’язкові документи одночасно з поданням Декларації.
Яким чином та за якими реквізитами бюджетного рахунку сплатити суму збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування?
Після подання платником «Звітної»/«Звітної нової»/«Уточнюючої» одноразової (спеціальної) добровільної декларації (далі – Декларація) автоматично відкривається інтегрована картка платника за відповідною територією та в Електронному кабінеті (приватна частина) в розд. «Стан розрахунків з бюджетом» стає доступна інформація з відображенням реквізитів для сплати задекларованих сум збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування (далі – Збір) з можливим використанням однієї із наявних платіжних систем та/або згенерованого QR-коду за кодом платежу 11011100.
При скануванні QR-коду на смартфоні користувача автоматично відкривається мобільний застосунок банку зі сформованими реквізитами рахунків для сплати Збору.
У разі якщо платником була змінена адреса відповідно до «Звітної нової» або «Уточнюючої» Декларації платнику буде направлено повідомлення з оновленими реквізитами для сплати суми Збору.
В Електронному кабінеті забезпечено автоматичне заповнення платіжного доручення на підставі даних платника.
Роз’яснення законодавства
Відображення від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових років
Бердянська ДПІ звертає увагу платників податку на прибуток, що з 1 січня 2022 року діє окремий порядок відображення від’ємного значення об’єкта оподаткування платника податків минулих податкових (звітних) років («податкових збитків»). Таке нововведення було запроваджено нормами Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень». Відтепер, починаючи з першого податкового (звітного) періоду 2022 року великі платники податків (які включені до відповідного Реєстру), мають право зменшувати об’єкт оподаткування не більше ніж на 50 відс. накопичених податкових збитків минулих податкових (звітних) років. Для платників податку на прибуток підприємств, які не включені до Реєстру, порядок відображення податкових збитків залишається без змін, а саме: при розрахунку об’єкта оподаткування за результатами відповідного податкового (звітного) періоду платник має право зменшити фінансовий результат до оподаткування на повну суму від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років.
Про оподаткування доходів від продажу власної сільськогосподарської продукції
Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ внесено зміни до Податкового кодексу України. Зокрема, щодо порядку оподаткування доходів отриманих від продажу власної сільськогосподарської продукції.
Так, з 01.01.2022 до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб не включаються доходи, отримані від продажу власної сільськогосподарської продукції, яка вирощена, відгодована, виловлена, зібрана, виготовлена, вироблена, оброблена та/або перероблена безпосередньо фізичною особою на земельних ділянках, для ведення:
? садівництва та/або для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) та/або для індивідуального дачного будівництва;
? особистого селянського господарства та/або земельні частки (паї), виділені в натурі (на місцевості).
Проте слід пам’ятати, що такі доходи не підлягатимуть оподаткуванню за умови, якщо їх сума сукупно за рік не перевищуватиме 12 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Якщо сума отриманого доходу перевищить зазначений розмір, платник податків зобов’язаний відобразити суму такого перевищення у складі загального місячного (річного) оподатковуваного доходу за відповідний звітний рік та подати річну декларацію про майновий стан і доходи та самостійно сплатити суму податку.
Розширено перелік підстав для нарахування земельного податку
У зв’язку з прийняттям Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» розширено перелік підстав для нарахування земельного податку, визначених пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Зокрема, відповідно до підпункту «в» п. 286.1 ст. 286 ПКУ до підстав віднесено наявність у землевласників та землекористувачів державних актів на землю.
Крім того, згідно з підпунктом «д» п. 286.1 ст. 286 ПКУ для нарахування земельного податку застосовуються дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї).
Закон України № 1914: новації у погашенні боргу
Закон України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914) вніс зміни до Податкового кодексу України (ПКУ), зокрема до ст. 95 ПКУ.
Так, ПКУ надає право контролюючому органу здійснювати за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності – шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі (пункт 95.1 статті 95 розділу ІІ ПКУ).
Законом № 1914 уточнено передбачену абзацом другим пункту 95.5 статті 95 ПКУ процедуру, згідно з якою стягнення коштів здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу у випадку, коли податковий борг виник в результаті несплати самостійно задекларованих платником податків сум (такі грошові зобов’язання вважаються узгодженими на підставі пункту 54.1 статті 54 розділу ІІ ПКУ та не підлягають оскарженню згідно з пунктом 56.11 статті 56 розділу ІІ ПКУ).
Нагадаємо, що таке стягнення, здійснюється без звернення до суду (абзац другий пункту 95.5 статті 95 розділу ІІ ПКУ).
Зазначена процедура, як і раніше може застосовуватися за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу за наступних обставин: податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженого грошового зобов’язання, і відсутнє (або наявне у меншій сумі) непогашене зобов’язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов’язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Новацією є те, що така процедура здійснюється незалежно від розміру податкового боргу. При цьому, передбачено, що за наявності непогашеного зобов’язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, рішення про стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу приймається в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов’язання держави (абзац другий пункту 95.5 статті 95 розділу ІІ ПКУ).
Тобто відбулися наступні зміни (у порівнянні з попередньою редакцією норми ПКУ):
1) з одного боку, законодавці скасували умову, яка дозволяла контролюючому органу застосовувати зазначену процедуру виключно після того, коли сума податкового боргу перевищить 5 мільйонів гривень. Отже, відтепер стягнення можливе без обмеження по сумі податкового боргу.
2) з іншого боку, чітко визначили, що дозволено стягувати з платника податків лише ту суму грошових коштів, яка дорівнює різниці між тим, що він заборгував державі і тим, що держава має йому повернути згідно ПКУ (причому, не лише у частині помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань, а і в частині відшкодування податку на додану вартість).
Разом із тим стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу, що виник в результаті несплати сум грошових зобов’язань, які донараховані за результатами контрольно-перевірочної роботи, буде здійснюватися, як і раніше, на підставі рішення суду (пункт 95.4 статті 95 розділу ІІ ПКУ).
Який порядок оподаткування ПДФО іноземних доходів?
Відповідно до п. 170.11 ст. 170 розд. IV Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ), у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною в п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18 відс.).
У разі якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов’язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації.
У разі відсутності в платника податку підтверджуючих документів щодо суми отриманого ним доходу з іноземних джерел та суми сплаченого ним податку в іноземній юрисдикції, оформлених відповідно до ст. 13 ПКУ, такий платник зобов’язаний подати до контролюючого органу за своєю податковою адресою заяву про перенесення строку подання податкової декларації до 31 грудня року, наступного за звітним. У разі неподання в установлений строк податкової декларації платник податків несе відповідальність, встановлену ПКУ та іншими законами.
Не зараховуються у зменшення суми річного податкового зобов’язання платника податку:
а) податки на капітал (приріст капіталу), податки на майно;
б) поштові податки;
в) податки на реалізацію (продаж);
г) інші непрямі податки незалежно від того, чи належать вони до категорії прибуткових податків або вважаються окремими податками згідно із законодавством іноземних держав.
Сума податку з іноземного доходу платника податку - резидента, сплаченого за межами України, не може перевищувати суму податку, розраховану на базі загального річного оподатковуваного доходу такого платника податку відповідно до законодавства України.
Довідково: Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс (категорія 103.19).
Хто є Резидентом Дія Сіті?
Бердянська ДПІ звертає увагу, що з 1 січня 2022 року набрав чинності Закон України від 14.12.2021 № 1946-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні».
Законом передбачено запровадження низки заходів щодо стимулювання розвитку ІТ-індустрії, зокрема, спеціального режиму оподаткування резидентів Дія Сіті – ІТ-компаній, що відповідатимуть передбаченим Законом України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» вимогам та будуть включені до спеціального реєстру, ведення якого здійснюватиме Мінцифри.
Резидент Дія Сіті – платник податку, який відповідає всім таким вимогам:
1) здійснює один з видів діяльності (комп’ютерне програмування, консультування з питань інформатизації, діяльність із керування комп’ютерним устаткуванням, видання комп’ютерних ігор та інших програм, надання програмних продуктів у режимі «онлайн», освітня діяльність у галузі ІТ, кібербезпека тощо);
2) розмір місячної винагороди спеціалістам не менше 1200 євро;
3) кількість гіг-спеціалістів не менше 9;
4) сума кваліфікованого доходу юридичної особи за перші 3 місяці не менше 90 відсотків.
Контролюючі органи надають Мінцифри інформацію, необхідну для визначення відповідності юридичної особи вимогам, передбаченим Законом України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні», щодо:
- розміру заробітної плати;
- середньооблікової кількості працівників та гіг-спеціалістів юридичної особи;
- суми податкового боргу;
- щодо включення юридичної особи до реєстру неприбуткових підприємств, установ, організацій.
Перехід на застосування спеціального режиму оподаткування резидентів Дія Сіті здійснюється за заявницьким принципом.
Про правомірність формування платниками даних податкового обліку з ПДВ та податку на прибуток
Бердянська ДПІ повідомляє про правомірність формування платниками податків даних податкового обліку з ПДВ та податку на прибуток.
Отож:
- якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.
- наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та податкового кредиту.
- аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
- при вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти позову.
- у разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.
- платник податків при виборі контрагента та укладенні з ним договорів має керуватись і належною обачністю, оскільки від цього залежить подальше фактичне виконання таких договорів, отримання прибутку та права на отримання певних преференцій.
- про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.
Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, суб'єкт господарювання повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.
Про програмування найменування товарів (послуг) через ПРРО
Бердянська ДПІ нагадує, що програмування найменування товарів (послуг) через програмний реєстратор розрахункових операцій здійснюється оператором (касиром) самостійно шляхом додавання таких товарів за допомогою самого програмного забезпечення або за допомогою імпорту раніше підготованого переліку номенклатури, який формується для кожного програмного забезпечення у окремому форматі згідно з інструкцією, що додається до того ж архіву, що і програмне забезпечення.
Щодо підтвердження прав власності, володіння, користування ПРРО
Документами, які підтверджують право власності, володіння, користування програмним реєстратором розрахункових операцій можуть бути будь-які документи, які посвідчують, що пристрій, придбаний суб’єктом господарювання, взятий в оренду, отриманий в подарунок тощо.
Податкова служба забезпечує безкоштовне програмне рішення для використання суб’єктами господарювання ПРРО.
Інформація щодо такого програмного рішення оприлюднюється в Електронному кабінеті, що функціонує відповідно до ст. 42 прим. 1 розділу II Податкового кодексу України та/або на офіційному вебпорталі ДПС.
Після встановлення безкоштовного або іншого програмного рішення для ПРРО на відповідний пристрій, що належить суб’єкту господарювання на праві власності, володіння, користування, такий ПРРО підлягає реєстрації.
Водночас ПРРО може застосовуватись лише в тій господарській одиниці, дані про яку внесені до Реєстру програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – Реєстр) щодо такого ПРРО.
Розрахункові операції на такому ПРРО можуть проводити лише ті особи, сертифікати електронних підписів та/або печаток яких внесені до Реєстру щодо такого ПРРО.
Отже, вищезазначені вимоги щодо реєстрації належного суб’єкту господарювання на праві власності, володіння, користування ПРРО спрямовані на те, що саме суб’єкт господарювання (уповноважена ним особа), а не третя особа проводить операції із застосуванням цього пристрою, оскільки розрахункова операція передбачає формування та передачу даних до ДПС, які мають бути цілісними та достовірними.
Який механізм відкриття та закриття робочої зміни при застосуванні ПРРО особою, яка здійснює розрахункові операції?
При застосуванні програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – ПРРО) відкриття робочої зміни особою, яка здійснює розрахункові операції, відбувається на підставі Повідомлення про відкриття зміни ПРРО (форма № 3-ПРРО, J1316801), закриття робочої зміни здійснюється на підставі Z-звіту.
Як касиру працювати з ПРРО
Дії касира, що здійснює операції за допомогою ПРРО:
ПРРО реєструється на окрему господарську одиницю, реквізити якої зазначаються у розрахунковому документі (чеку).
Касир, що здійснює розрахункові операції засобами такого ПРРО, засвідчує:
- відкриття зміни,
- проведення розрахункової операції шляхом накладання на повідомлення про відкриття зміни, розрахунковий документ /Z-звіт свого електронного підпису або електронної печатки суб’єкта господарювання, на якого зареєстрованоПРРО (J/F1391802).
ФОП повідомлено, що форма розміщена в розділі «Ведення звітності» приватної частини Електронного кабінету.
Якщо у касира змінюється КЕП, подається Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа за формою J/F1391802 із зазначенням даних про ідентифікатор ключа з нового сертифіката касира.
Порядок обчислення житлово-комунальними підприємствами податкових зобов’язань з рентної плати
Із визнанням з 01.01.2018 року платниками Рентної плати за спеціальне використання води первинних водокористувачів - суб’єктів, які мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води (ст. 42 Водного кодексу України), мало місце неоднозначне тлумачення норми п. 255.7 ст. 255 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) щодо визначення частини об’єкта оподаткування Рентною платою для застосування житлово-комунальними підприємствами коефіцієнта 0,3 до ставок Рентної плати.
Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» уточнено зміст вказаної норми Кодексу, а саме визначено, що житлово-комунальні підприємства застосовують до ставок Рентної плати коефіцієнт 0,3 у частині обсягів води технологічних нормативів використання питної води, визначених відповідно до законодавства про питну воду, питне водопостачання та водовідведення.
При цьому технологічні нормативи використання питної води, у тому числі втрати та витрати для забезпечення провадження господарської діяльності з вироблення, створення та/або надання житлово-комунальних послуг, суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення визначаються відповідно до:
наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 179 від 25 червня 2014 року «Про затвердження Порядку розроблення та затвердження технологічних нормативів використання питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення»,
наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 180 від 25 червня 2014 року «Про затвердження Методики розрахунку втрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання», наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 181 від 25 червня 2014 року «Про затвердження Методики розрахунку технологічних витрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення».
Деклараційна кампанія 2022: оновлено податкову декларацію про майновий стан і доходи
Бердянська ДПІ нагадує, що до 03 травня (включно) 2022 року громадяни та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, мають право подати податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – декларація) за 2021 рік.
Податкові зобов’язання, визначені такими фізичними особами у деклараціях, сплачуються до 01 серпня 2022 року (включно).
Задекларувати свої доходи мають громадяни, які протягом 2021 року отримували:
- доходи не від податкових агентів (тобто від інших фізичних осіб, які не зареєстровані як самозайняті особи).
До таких доходів належать, зокрема, доходи від надання в оренду рухомого або нерухомого майна іншим фізичним особам; успадкування майна не від членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення, при нотаріальному оформленні спадщини або договору дарування за якими не було сплачено податок на доходи фізичних осіб та військовий збір, тощо;
- доходи від податкових агентів, які не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування.
Це, зокрема, дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності, у разі якщо його сума перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік), встановленої на 01 січня звітного податкового року, а також дохід від операцій з цінними паперами;
- іноземні доходи тощо.
Громадяни, які мають право на податкову знижку за результатами 2021 року, можуть подати декларацію по 31 грудня 2022 року включно.
Граничні строки сплати податкових зобов’язань, визначених у податковій декларації про майновий стан і доходи за 2021 рік
Податкові зобов’язання, визначені у деклараціях про майновий стан і доходи за 2021 рік необхідно сплатити:
до 21 лютого 2022 року (включно) – для фізичних осіб – підприємців (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування);
протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку подання декларації – для фізичних осіб, стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування);
до 01 серпня 2022 (включно) – для громадян та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність.
Платник податку – фізична особа, який зобов’язаний подати декларацію, визначити та сплатити свої податкові зобов’язання, сплачує за кодами бюджетної класифікації:
«11010500» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування»;
«11011001» – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування».
Не вистачає страхового стажу на пенсію: що передбачає законодавство?
Бердянська ДПІ нагадує, що громадяни, які у певні періоди офіційно не працювали та не належали до категорії застрахованих осіб, мають право укласти договір про одноразову сплату у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (за попередні періоди) або договір про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (на майбутній період).
Відповідно до ст. 10 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами платниками, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) є особи, які досягли 16-річного віку і не перебувають у трудових відносинах із роботодавцями та не належать до платників єдиного внеску, члени особистого селянського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Перелік документів, необхідних для укладення договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, зазначено в Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 (далі – Інструкція № 449).
Платники, які мають право на добровільну сплату єдиного внеску, подають до податкових органів за місцем проживання такі документи:
- заяву про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування або про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (одноразова сплата єдиного внеску) за формою згідно з додатком 3 до Інструкції № 449;
- копію трудової книжки (за наявності);
- виписку з системи персоніфікованого обліку (ОК-5);
- копію документа, що посвідчує особу.
З особою, яка подала заяву про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, після перевірки викладених у заяві відомостей податковими органами у строк, не пізніше, ніж 30 календарних днів з дня отримання заяви, укладається договір про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.
За бажанням особи сплатити єдиний внесок за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню (у тому числі за період з 01 січня 2004 року по 31 грудня 2010 року), і при отриманні від неї заяви про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (одноразова сплата єдиного внеску), після перевірки викладених у заяві відомостей податковими органами у строк не пізніше ніж 30 календарних днів з дня отримання заяви укладається договір про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (одноразова сплата єдиного внеску).
Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2021 рік
Відповідно до п.9 підрозділу 6 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, індекс споживчих цін, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням 100 відсотків:
за 2017 - 2022 роки - для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів);
за 2017 - 2020 роки - для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік становить:
для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножатті, пасовища та перелоги) – 1,0;
для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення – 1,1.
Головне управління ДПС у Запорізькій області
Запоріжцям виплачено майже 18 мільйонів гривень податкової знижки
Минулого року мешканці регіону подали 7445 декларацій на отримання податкової знижки. Загальна сума до повернення раніше сплаченого податку на доходи фізичних осіб склала 17 мільйонів 687 тисяч гривень. На даний час за результатами перерахунків громадянам вже виплачено майже 15 мільйонів гривень.
Як повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, у 2021 році запоріжці активніше зверталися за компенсацією, ніж у 2020 році. За рік кількість декларантів зросла на 410 осіб, а суми – більш ніж на три мільйони гривень.
Керівник податкової служби регіону зазначив, що знижка нараховується лише за умови отримання офіційної заробітної плати, з якої був сплачений ПДФО, та за певним переліком витрат. До таких, зокрема, належать:
– сплата за своє навчання і навчання члена сім'ї першого ступеня спорідненості (у т. ч. за оплату освіти у дошкільних, шкільних і позашкільних закладах освіти);
– благодійні внески неприбутковим організаціям;
– частина суми відсотків, сплачених за користування іпотечним житловим кредитом;
– страхові платежі і пенсійні внески, сплачені громадянином страховикові-резидентові, недержавному пенсійному фонду, банківській установі за договорами довгострокового страхування життя і недержавного пенсійного забезпечення;
– витрати за переобладнання власного транспортного засобу з використанням у вигляді моторного палива біоетанолу, біодизеля, стислого або зрідженого газу, інших видів біопалива;
– вартість державних послуг і державного мита, пов'язаних з усиновленням дитини та інші.
Нагадаємо, використати право на нарахування податкової знижки можна лише за звітний рік, на наступний воно не переноситься. Наприклад, за витратами 2021 року декларацію необхідно подати включно до 31 грудня 2022 року.
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу "InfoTAX".
Бюджети Запорізької області отримали майже 123 мільйони гривень плати за землю
У січні підприємства, приватні компанії і мешканці регіону спрямували до бюджетів громад 122,8 мільйона гривень плати за землю. Рівень надходжень січня 2021 року збільшено на 11 мільйонів гривень або майже на 10 відсотків. Про це повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов.
Так, від суб'єктів господарювання-юридичних осіб до місцевих бюджетів надійшло 113,8 мільйона гривень, 9 мільйонів гривень – від фізичних осіб.
Найбільші суми сплатили землекористувачі обласного центру – 74,6 мільйона гривень. Енергодарські, кам'янсько-дніпровські та великобілозерські власники і орендарі ділянок направили до скарбниць – 11,3 мільйона гривень, мелітопольські і веселівські – 7,2 мільйона гривень, бердянські і приморські – понад 7 мільйонів гривень, пологівські, більмацькі та розівські – 4,6 мільйона гривень, василівські і михайлівські – 4,2 мільйона гривень, токмацькі і чернігівські – 3,6 мільйона гривень тощо.
Упродовж січня в результаті проведених звірок з територіальними громадами, підрозділами Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області та регіонального Фонду державного майна залучено до оподаткування 13 суб'єктів господарювання, за якими річні нарахування складуть 387,5 тисячі гривень.
Всього на території регіону зареєстровано 9187 юридичних осіб та понад 287 тисяч фізичних осіб, які є платниками земельного податку та орендної плати.
Нагадуємо, понеділок, 21 лютого, є останнім днем подання податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян) на 2022 рік, а також за січень 2022 року у разі не подання податкової декларації на 2022 рік.
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу "InfoTAX".
Майже півтори тисячі запоріжців отримали офіційне працевлаштування
З початку року запорізькі роботодавці добровільно оформили 1492 працівників. Загальна сума виплачених їм офіційних доходів перевищила 8 мільйонів гривень, що дозволило залучити до бюджетів і соціальних фондів 1,8 мільйона гривень єдиного внеску, 1,5 мільйона гривень податку на доходи фізичних осіб та 100 тисяч гривень військового збору.
Як повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, фахівці податкової служби регіону разом із представниками обласної влади і територіальних громад проводять роз'яснювальну роботу серед керівників підприємств і підприємців з питань недопущення незадекларованої праці і заробітних плат "у конвертах". Також формуються переліки підприємств, де виплачується зарплати менше мінімального розміру для подальшого вжиття спільних заходів.
Крім того, у січні податківці здійснили п'ять перевірок суб'єктів господарювання, які мали ризики щодо ухилення від оподаткування під час розрахунків зі співробітниками. У результаті за виявлені порушення донараховано 7,2 мільйона гривень податку на доходи фізичних осіб та 500 тисяч гривень єдиного внеску і військового збору. З цих сум до бюджетів вже надійшло 800 тисяч гривень.
Нагадаємо, у 2022 році розмір мінімальної заробітної плати становить 6500 гривень, з якої сплачується податок на доходи фізичних осіб та військовий збір, а на зарплату нараховується єдиний внесок.
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу "InfoTAX".
Підприємці Запорізького регіону сплатили 194 мільйони гривень єдиного податку
За перший місяць року місцеві бюджети отримали від запорізьких суб'єктів підприємництва 194 мільйони гривень єдиного податку. Це на 45,2 мільйона гривень або на 30 відсотків більше, ніж було сплачено у січні 2021 року.
Як повідомив начальник Головного управління ДПС у Запорізькій області Роман Афонов, фізичні особи-підприємці направили до скарбниць понад 126 мільйонів гривень, СПД-юридичні особи – 19 мільйонів гривень, агровиробники – 48,7 мільйона гривень.
Найбільші платежі спрямовано до міського бюджету Запоріжжя – майже 91 мільйон гривень, мелітопольські і веселівські підприємці забезпечили 20,5 мільйона гривень, бердянські і приморські – 17,2 мільйона гривень, оріхівські та гуляйпільські – 10,4 мільйона гривень, пологівські, більмацькі та розівські – 9,3 мільйона гривень, енергодарські, кам'янсько-дніпровські та великобілозерські – 9,2 мільйона гривень, токмацькі і чернігівські – понад 9 мільйонів гривень, василівські та михайлівські – 8,5 мільйона гривень тощо.
Всього в регіоні за спрощеною системою оподаткування працюють 54300 фізичних осіб-підприємців, дев'ять тисяч СПД-юридичних осіб та дві тисячі представників сільського господарства.
Нагадуємо, 18 лютого – останній день сплати авансових внесків з єдиного податку фізичними особами-підприємцями першої та другої групи за лютий. А 21 лютого є граничною датою сплати єдиного податку платниками третьої групи, за результатами поданих декларацій за 2021 рік. Також 21 лютого є останнім днем подання податкової декларації платника єдиного податку для платників четвертої групи на 2022 рік.
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу "InfoTAX".