Берестівська громада
Запорізька область, Бердянський район

Репродуктивне здоров’я та грудне вигодовування

Дата: 04.09.2024 11:01
Кількість переглядів: 99

Фото без опису

Грудне вигодовування

 

Грудне вигодовування є природним продовженням вагітності та пологів і корисне як для немовлят, так і для матерів. Рекомендується годувати тільки грудьми без будь-яких добавок до шестимісячного віку та продовжувати грудне вигодовування з введенням прикорму до дворічного віку та старше – доти, доки грудне вигодовування влаштовує  дитину. Більш тривале грудне вигодовування корисніше.

 

Чому грудне вигодовування важливе для матері?

  • Молозиво: перше молоко, що з'являється після пологів - молозиво - багате на білки та антитіла, які необхідні немовлятам. Воно дуже корисне для захисту від інфекційних захворювань та сприяє створенню середовища корисних бактерій (мікробіома), що позитивно впливає на профілактику інфекцій, ожиріння, а також сприяє розвитку травної системи та головного мозку.
  • Відповідність вимогам харчування: грудне молоко містить поживні речовини, які найкраще відповідають потребам немовлят у потрібній кількості та забезпечують нормальне зростання та розвиток. Основні поживні речовини, такі як залізо, засвоюються найкраще. У міру того, як діти ростуть, склад грудного молока змінюється відповідно до їхніх потреб на кожному етапі. Хоча потреби немовлят у поживних речовинах задовольняються при грудному вигодовуванні, важливо також давати їм краплі вітаміну D від народження та краплі заліза віком 4 місяці. Також слід приймати добавки: фолієву кислоту, залізо, вітамін D та йод.
  • Зміцнення імунітету: грудне молоко містить безліч компонентів, які на початку життя дитини відіграють основну роль у формуванні її власного незалежного імунітету. Грудне молоко допомагає захистити дитину від захворювань як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі.
  • Захист від запалень та інфекцій: через грудне молоко дитині передаються антитіла до бактерій та вірусів, які можуть викликати захворювання (наприклад, грип або коронавірусне захворювання), тому грудне молоко знижує ризик зараження інфекційними захворюваннями травної системи, дихальних шляхів та вушними інфекціями.
  • Захист від СВДС (смерті у колисці): дослідження показали, що грудне вигодовування знижує ризик синдрому раптової дитячої смерті (СДЗЗ).
  • Зниження ризику хронічних захворювань: грудне вигодовування знижує ризик ожиріння у пізнішому віці та інших хронічних захворювань, у тому числі діабет 1 типу та хвороба Крона.
  • Зниження потреби у вирівнюванні зубів: грудне вигодовування знижує ризик порушення при закриванні рота і може запобігти необхідності дорогого та хворобливого вирівнювання зубів у пізнішому віці.
  • Зміцнення інтелектуального розвитку: численні дослідження показують, що грудне вигодовування позитивно впливає інтелектуальний розвиток малюків.
  • Зміцнення зв'язку: дотики та гормони, що задіяні під час грудного вигодовування, зміцнюють зв'язок вашої дитини з вами.
  • Заспокоєння: грудне вигодовування заспокоює дитину. Завдяки мелатоніну в молоці, рівень якого підвищується вночі, грудне вигодовування допомагає дитині усвідомити різницю між днем ​​та вночі.
  • Різноманітність смаку: Смак грудного молока змінюється залежно від вашого раціону і, таким чином, допоможе дітям звикнути до різних типів продуктів, які будуть введені в меню пізніше.

Чому грудне вигодовування важливе для матері?

  • Допомога у відновленні після пологів: грудне вигодовування сприяє відновленню після пологів, оскільки допомагає у скороченні матки та зменшенні післяпологової кровотечі.
  • Знижує ризик захворювань: грудне вигодовування знижує ризик раку молочної залози та яєчників, ожиріння, діабету 2 типу (у дорослих), гіпертонії, серцевих нападів та інсультів.
  • Зміцнення зв'язку: грудне вигодовування зміцнює зв'язок між вами та вашою дитиною завдяки тісному контакту шкіри до шкіри та виділенню гормону окситоцину, який супроводжує грудне вигодовування.

Грудне вигодовування також має переваги з економічної, екологічної та практичної точки зору.

  • Економія коштів: грудне молоко - доступне і безкоштовне натуральне джерело харчування. Пряме грудне вигодовування заощаджує витрати на суміші для дитячого харчування, пляшечки та обладнання.
  • Економія часу та енергії: немає необхідності гріти та мити пляшечки, що економить час, електроенергію та воду.
  • Захист навколишнього середовища: пряме грудне вигодовування знижує витрати енергії та води на виробництво та збереження замінників, забруднення повітря, що виникає при їх транспортуванні, та кількість упаковок харчових продуктів, що викидаються у сміття.
  • Ефективність роботи: дослідження показали, що оскільки грудне молоко захищає дітей від зараження інфекціями та захворюваннями, кількість днів відсутності на роботі у батьків дітей, які перебувають на грудному вигодовуванні, менша.

Біохімічні властивості грудного молока

Вироблення молока у першородних повністю розвивається протягом 72-96 годин і раніше - у повторнородящих. Перше молоко називається молозивом – це висококалорійна рідина з високим вмістом білка, яка має властивості імунопротектора, оскільки багата на антитіла, лімфоцити та макрофаги; молозиво також стимулює виділення меконію (післяпологовий кал дитини).

Наступне грудне молоко має такі властивості:

  • Має високий вміст лактози, є доступним джерелом енергії, сумісним з ферментами новонароджених.
  • Містить велику кількість вітаміну Е  – важливого антиоксиданту, який може допомогти запобігти анемії за рахунок збільшення тривалості життя еритроцитів.
  • Співвідношення кальцій: фосфор становить 2:1, що запобігає кальцій-дефіцитним судомам.
  • Сприятливо змінює рН випорожнення та кишкової флори і таким чином захищає від бактеріальної діареї.
  • Переносить захисні антитіла від матері до дитини
  • Незалежно від дієти матері містить холестерин та таурин, які важливі для зростання мозку
  • Є природним джерелом жирних кислот омега-3 та омега-6

Вважається, що ці жирні кислоти та їх дуже довголанцюгові поліненасичені похідні (LC-PUFAS), арахідонова кислота (ARA) та докозагексаєнова кислота (DHA) сприяють кращому візуальному та когнітивному розвитку дітей на грудному вигодовуванні порівняно з дітьми на штучному вигудовуванні. Більшість комерційних сумішей для дитячого харчування в даний час збагачені АК та ДГК для більшої їх відповідності грудному молоку та зниження потенційних відмінностей у розвитку.

Якщо дієта матері досить різноманітна, жодних дієтичних чи вітамінних добавок не потрібно ні матері, ні її доношеному немовляті, що перебуває на грудному вигодовуванні. Тим не менш, для запобігання розвитку рахіту, обумовленого дефіцитом вітаміну D , всім немовлятам, які перебувають на повному грудному вигодовуванні, призначається вітамін D у дозі 10 мкг (400 одиниць) 1 раз/день перорально, у перші 2 місяці. Ризик дефіциту вітаміну D особливо високий у недоношених та темношкірих немовлят, а також немовлят, що знаходяться на територіях з обмеженим впливом сонячного світла (перебування у північному кліматі). Після 6 місяців немовлятам, що вигодовуються грудьми, в будинках, де вода не має достатньої кількості фтористих сполук (додаткових або природних), слід давати краплі, що містять фтор. Немовлятам < 6 місяців не слід додатково давати воду через ризик гіпонатріємії .

 

Техніка грудного вигодовування

Мати повинна зайняти будь-яку комфортну, розслаблену позу і підтримувати груди рукою, щоб переконатися, що ареола і сосок розташовані в центрі рота немовляти, що в свою чергу мінімізує болісні відчуття. Центр нижньої губи немовляти потрібно стимулювати соском так, щоб виникав пошуковий рефлекс і широко відкривався рот. Дитина повинна отримати можливість повністю охоплювати ротом ареолу та сосок. В подальшому язик дитини почне притискати сосок до твердого піднебіння, що стане тригером виділення молока. Потрібно щонайменше 2 хвилин до виникнення окситоцинового рефлексу. Об'єм молока з часом збільшується, немовля зростає, і стимуляція молочних залоз посилюється. Тривалість годування зазвичай визначається немовлям.

Дитина повинна смоктати одну молочну залозу, поки вона не стане м'якою і виділення молока не сповільниться або не зупиниться. Мати може перервати смоктання пальцем, перш ніж змінювати залозу. У перші дні після народження немовлята можуть смоктати тільки на одній стороні, а потім мати повинна чергувати груди при кожній годівлі. Мати може відібрати дитину від грудей, якщо ссання сповільнюється, дати їй зригнути і перекласти дитину на інший бік. Ця зміна положення підтримує немовля в тонусі і стимулює вироблення молока в обох грудях.

Треба заохочувати матерів годувати на вимогу чи кожні 1,5–3 години (8–12 годівель на день) – із частотою, яка поступово зменшується з часом; деяких новонароджених з вагою менше < 2500 г, можливо, доведеться годувати ще частіше, щоб запобігти гіпоглікемії. У перші кілька днів новонароджених, можливо, доведеться будити та стимулювати; немовлятам з невеликою вагою та недоношеним дітям не можна дозволяти довго спати вночі. Доношені немовлята з великою вагою, які одержують гарне харчування (про що свідчить стілець), можуть спати довше. З рештою, графік , що дозволяє немовлятам спати якомога довше в нічний час, як правило, краще як для дитини, так і для сім'ї.

 

Деякі матері потребують молоковідсмоктувача, щоб збільшити або зберегти вироблення молока; у більшості матерів зціджування грудей займає загалом 90 хвилин/день, розділені на 6-8 підходів, щоб отримати достатню кількість молока для дитини, яку не прикладають безпосередньо до грудей.

Матері, які працюють поза домом, можуть зціджувати грудне молоко для підтримки його виробітку в той час, коли вони розділені зі своїми немовлятами. Частота зціджень може бути різною, але має наближатися до графіка годування дитини. Зціджене грудне молоко повинно бути негайно охолоджене, якщо його планується використовувати протягом 48 годин, і негайно заморожене, якщо воно має бути використане більш як через 48 годин. Охолоджене молоко, яке не використане протягом 96 годин, виливають, тому що існує високий ризик бактеріального зараження. Заморожене молоко можна розморозити, помістивши в теплу воду; розморожування у мікрохвильовій печі не рекомендується.

Відлучення від грудей

Відлучення від грудей бажано проводити після досягнення дитиною віку принаймні 12 місяців. Найбільш поширене поступове відлучення протягом кількох тижнів або місяців під час введення твердої їжі, для деяких матерів та немовлят раптове припинення відбувається без проблем, але інші продовжують грудне вигодовування 1 або 2 рази на день протягом 18 – 24 місяців або довше.

 

 

Репродуктивне здоров'я

 

Репродуктивне здоров'я - це стан фізичного , розумового , і соціального благополуччя за всіма пунктами, що відносяться до репродуктивної системи на всіх стадіях життя .

Репродуктивне здоров'я передбачає , що людина може вести задовільне і безпечне статеве життя , здатність народжувати дітей і вільно вибирати , за яких умов , де і як часто це робити. Під цим мається на увазі право чоловіків і жінок отримувати інформацію і доступ до безпечних, ефективних , доступних і прийнятних методів планування сім'ї за своїм вибором , і право на відповідні послуги охорони здоров'я , які дозволяють жінкам безпечно пережити період вагітності і пологи.

Планування сім'ї – це забезпечення права сім'ї мати здоров'я для народження бажаних і здорових дітей! Діти по бажанню, а не з нагоди.

Проблема збереження репродуктивного здоров'я за своєю значущістю, масштабністю, перспективністю, стратегічним характером на сьогодні є однією з найбільш актуальних. Провідна роль у її вивченні належить не тільки медицині, а й іншим галузям, що стосуються ре­продуктивного формування, перш за все психології, соціології, освіті, іншим відомствам та службам, науково-теоретичний здобуток яких стає генератором нових профілактичних, корекційних і терапевтичних технологій.

До причин, які негативно впливають на стан репродуктивного здоров’я, відноситься також порушення санітарно-гігієнічних вимог до навчально-виховного процесу, перевантаження навчальною роботою, неправильний підбір парт відповідно до зросту учнів, нераціональне харчування, гіподинамія, фізичні та емоційні навантаження, шкідливі звички, захоплення комп’ютером. Праця на комп’ютері викликає не лише порушення, пов’язані з гіпокінезією та погіршенням зору. Відомо, що під час дії електромагнітного випромінювання відбуваються патологічні біохімічні, гормональні порушення та зниження опірності організму за рахунок змін у кровотвірних органах.

Здоров'я та його невід'ємний компонент - репродуктивне здоров'я , значною мірою визначається умовами розвитку жінки на різних етапах онтогенезу, тому надання якісної та всебічної допомоги на всіх етапах її життя із залученням фахівців багатьох галузей, у тому числі й психологів, є запорукою збереження та оптимізації репродуктивного здоров'я.

Однією з особливостей підліткового віку є великий розрив у часі між статевим дозріванням підлітків і соціальною зрілістю, економічною самостійністю. Широке коло сексуальних виявів у цьому віці обумовлене не тільки біологічними, але і соціокультурними факторами. При цьому сексуальна активність у підлітка може значною мірою випереджати соціальну зрілість та потребу. Підлітки, будучи статево зрілими з морального та фізіологічного погляду, ще не готові до самостійної побудови сім ’ї.

Підліток – людська істота, яка в процесі розвитку отримала тіло дорослого при збереженні мислення дитини.

Для адекватного розуміння підліткової сексуальності педагогові необхідно враховувати три обставини.

  • Перша полягає в тому, що сексуальність ізольована від інших складових кохання, які класично визначають як розум, так і душу. Дружба, повага та бажання не поєднуються, і у хлопчиків цей розлад особливо драматичний. Відомо, що в деяких людей започаткований і не розв’язаний у цьому віці конфлікт духовного і тілесного зберігається протягом усього життя, заважаючи нормальним статевим взаєминам.
  • Друга обставина полягає в тому, що переживання статевого потягу, яке тільки в цьому віці набуває особливих еротичних форм, часто виявляється набагато сильнішим за сам потяг.
  • Нарешті, третя обставина: сексуальна поведінка на цьому етапі носить характер переважно сексуального експериментування, що може закінчитися як у цілому позитивними для подальшої дорослості, так і негативними, психотравмуючими, шкідливими з важко коригованими наслідками, як це, на жаль, часто буває.

За опублікованими у спеціальних джерелах даними, у віці до 12 років статеві стосунки почали 2,2% юнаків і 0,5% дівчат. У віці 12-14 років - 20,9% юнаків і 6,2% дівчат, у віці 15­-18 років — відповідно 70,9% і 70,5%. Вік «сексуального дебюту» в Україні знижується. Досвід європейських країн, які пережили «сексуальну революцію» у 60-х та 70-х роках, свідчить, що ця тенденція зберігатиметься, доки показник не досягне близько 15 років. Швидкість цього процесу залежить від соціального ставлення до статевих відносин, а також інформованості підлітків про власне репродуктивне здоров’я та догляд за ним .

Сучасні підлітки та молодь виховуються в складній соціально-економічній ситуації. Значний вплив на формування світогляду і статевої поведінки молоді мають ЗМІ, які заохочують їх до шкідливих звичок. Відзначено негативний вплив порнографії у багатьох інформаційних полях, у тому числі пропаганда сексуального насильства. В наш час вживання алкоголю в різних його іпостасях (пиво, вино, горілка, ром-кола і т. п.), наркотичних речовин (серед школярів переважає куріння коноплі, вживання трамадолу і маріхуани), а також і тютюнопаління стали патологічно необхідними атрибутами проведення вільного часу молоді. Вживання алкоголю і тютюнопаління стало майже сенсом життя серед значної частини молоді. Нікотин, який містить цигарковий дим, негативно діє на репродуктивну систему як жінки, так і чоловіка. Особливо шкідлива його дія на підлітковий організм через різні ураження внутрішніх органів. Хоча, при анкетуванні учнів підліткового віку (проанкетовано 40 чол.), було з’ясовано що в поведінці сучасної молоді (дівчат і хлопців) всім опитаним найбільш не подобаються поширені шкідливі звички.

Гостра проблема раннього початку статевого життя серед підлітків виявляється і в тому, що майже в кожній школі трапляються випадки підліткової вагітності, яка переважно закінчується абортом. Цікавим і невтішним фактом є те, що 22, 5 % дітей віком від 14 до 17 років вважають, що початок статевого життя в 13-15 років є цілком нормальним явищем. 25% відповіли на це запитання, що вони не вбачають в цьому нічого поганого. Лише 25 % опитаних вважають початок статевого життя в 13-15 років явищем, що негативно впливає на здоров’я, і 12, 5 % засуджують це. На момент проведення дослідження 15% з 40 опитаних підлітків уже мали статевий контакт з особою протилежної статі.

Разом з тим, 25 % старшокласників стверджують, що в школі з ними не проводиться роз’яснювальна робота щодо статевої поведінки, а 32,5% підлітків відзначають, що на тему статевого життя з ними не розмовляють і вдома батьки. Про низький рівень знань і малу поінформованість свідчить також той факт, що старшокласники не можуть назвати більшість наслідків початку статевого життя в ранньому віці: 65 % відмітили незаплановану вагітність; 60 % — венеричні захворювання; 22,5 % — психологічні травми, стрес, депресію; лише 15 % згадали про аборт і 7,5 % — про безпліддя.

Аборт - штучне переривання вагітності. Залежно від терміну існують такі способи штучного переривання вагітності:

  • Медикаментозний аборт (0 - 8 тижнів)
  • Міні - аборт (до 5 тижнів)
  • Медичний аборт (6 - 12 тижнів)
  • Сольовий аборт (після 16 тижнів)

Недоліки аборту: Розширювачі шийки матки, що використовуються в процесі аборту травмують її, що в свою чергу може стати причиною неможливості виношування вагітності. Травмуються стінки матки, коли операція не проводиться під контролем УЗД Використання загального наркозу, великий ризик розвитку ускладнень, що призводять до безпліддя.

Ускладнення після аборту: в результаті аборту можуть виникнути багато ускладнень: - біль внизу живота, спазми, нудота, блювота і рідкий стілець. Незважаючи на те, що в більшості випадків серйозних наслідків не виникає, ускладнення можуть проявитися приблизно в одному з кожних 100 абортів на ранньому терміні. А також, в одному з кожних 50 абортів на пізньому терміні.

Ускладнення, що виникають при наступних вагітностях і пологах: Звичайне невиношування , пов'язане з неспроможністю шийки і стінок матки. Загроза викидня. Позаматкова вагітність , при якій дуже часто відбувається розрив маткової труби , що супроводжується рясною кровотечею . Метод лікування при цьому тільки оперативний : видалення маткової труби. Передчасні пологи. Слабкість пологової діяльності. Неправильне прикріплення дитячого місця ( плаценти) , що приводить до кровотеч як під час вагітності , так і на початку пологів , що може призвести до загибелі дитини і матері. Приріст плаценти ; лікування оперативне - видалення матки. Передчасне відшарування нормально розташованої плаценти , яка може призвести до загибелі дитини і матері. Неправильне положення плоду в порожнині матки , що розташований не поздовжньо, голівкою вниз, а поперек, косо або в тазовому передлежанні. Плацентарна недостатність, при якій порушується нормальне кровопостачання плоду , в результаті діти народжуються ослабленими і хворобливими.

Інфекції, що передаються статевим шляхом (ІПСШ) - це серйозні, іноді болісно хворобливі захворювання,які можуть завдати значної шкоди здоров'ю хворого.

Фото без опису

Контрацепція

Найбільш надійний засіб контрацепції це латексні презервативи, що не тільки оберігають від небажаної вагітності, але і служать бар'єрним засобом профілактики інфекцій, що передаються статевим шляхом (ІПСШ), включаючи ВІЛ / СНІД. Однак, засоби контрацепції, які на 100% захистять від ІПСШ не існує, тому на перше місце в профілактиці ІПСШ виходить культура сексуальної поведінки.

 

Висновки

Для покращення стану здоров’я в першу чергу необхідно виховати в підлітків і молоді культуру статевої поведінки, формувати здоровий спосіб життя. Насамперед саме в сім ’ї у дитини формується позитивна чи негативна мотивація стосовно збереження і зміцнення свого здоров’я, ведення здорового способу життя. А в підлітковому віці ставлення до свого здоров’я набуває особливого значення.

Шляхи розв’язання проблем статевого виховання підлітків і молоді повинні вибудовуватись згідно сучасних світових педагогічних тенденцій, що пов’язано з входженням України до світового освітнього простору, але із обов’язковим урахуванням набутого українським народом історичного досвіду виховання молоді.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора